Budowa Dworca Fabrycznego w Łodzi, a właściwie budowa pierwszej kolei w Łodzi rozpoczęła się w 1865 roku. Początkowo linia ta łączyła dwa miasta Łódź i Koluszki, którą od 1 listopada 1865 roku zaczęto przewozić towary. Natomiast przewozy pasażerskie zostały uruchomione dopiero od czerwca 1866 roku. Niegdyś tory kolejowe dochodziły prawiedo ulicy Sienkiewicza, a obsługa pasażerów odbywała się przy ulicy Krótkiej czyli obecnie w miejscu gdzie istnieje Łódzki Dom Kultury. Nowy budynek dworca powstał w 1868 roku, który został przebudowany w 1930 roku i istniał aż do 2012 roku. Pierwotnie dworzec był nazywany dworcem „warszawskim”, „wschodnim” lub Dworcem Kolei Fabryczno-Łódzkiej, w okresie między wojennym dworzec zmienił nazwę na Dworzec Łódź Fabryczna.
W latach 2011-2016 dworzec zamknięto i poddano gruntownej przebudowie. Budową dworca zajmowało się konsorcjum firm Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor, które działało na zlecenie PKP i Miasta Łodzi. W tej chwili dworzec jest jednym z najnowocześniejszych dworców i oprócz komunikacji kolejowej łączy komunikację tramwajową, autobusową, rowerową i samochodową. Dworzec został wybudowany pod ziemią, dzięki czemu zaistniała możliwość wykorzystania terenu okalającego dworzec. Utworzono zintegrowane centrum przesiadkowe dające możliwość skorzystania zarówno z autobusów, kolei i tramwajów. W przyszłości tory dworca mają zostać przedłużone do dworca Łódź Kaliska dzięki przewidzianej budowie tunelu średnicowego.Zmodernizowany dworzec składa się z trzech poziomów, na drugim poziomie 16 m pod ziemią znajdują się 4 perony z 8 torami. Na pierwszym poziomie znajdują się kasy biletowe, poczekalnie, kawiarnie. Na tym samym poziomie pasażerowie mogą się przesiąść do autobusów komunikacji międzymiastowej. Dworzec posiada dwa wejścia główne jedno od strony zachodniej drugie od wschodniej. Po wyjściu z dworca można przesiąść się do tramwaju lub autobusu albo skorzystać z miejskiego roweru publicznego.
Na dworcu można skorzystać z wielu połączeń lokalnych oraz dalekobieżnych, są to połączenia z Warszawą, Koluszkami, Piotrkowem Trybunalskim, Częstochową czy Białymstokiem.
Dzięki modernizacji dworca zmieniła się również cała okolica, zaczęły powstawać biurowce, które mają przyciągnąć do Łodzi nowe firmy i inwestorów. Okolicę dworca nazwano Nowym Centrum Łodzi, gdzie w przyszłości będzie to centrum wydarzeń kulturalnych, artystycznych i biznesowych. W budowie jest obecnie Brama Miasta Łodzi, która ma być symbolem przejścia ze starego do nowego centrum