W maju 2018 roku w Polsce zaczęło obowiązywać nowe prawo, czyli tzw. RODO. Jest to Unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych i wiąże się ono z wieloma nowymi obowiązkami – szczególnie jeśli chodzi o administratorów danych. Czego tak naprawdę dotyczy i co warto o nim wiedzieć?
Co daje RODO?
Jak wiadomo, wszystkie sklepy internetowe, strony, firmy i aplikacje zbierają dane od swoich użytkowników. Po wejściu RODO muszą one robić to, w taki sposób, aby było to zgodne z nowymi przepisami. Niestosowanie się do tych wytycznych grozi dużymi karami finansowymi. Jak na tym mogą skorzystać zwykli ludzie? Ich prywatność jest chroniona jeszcze bardziej niż kiedykolwiek. Z drugiej strony, wielu usługodawców oraz przedsiębiorców musi zatrudnić dodatkowego członka zespołu, który specjalizuje się w prawie RODO i będzie odpowiedzialny za przestrzeganie jego w firmie – co i tak jest bardziej ekonomicznym wyjściem, niż przeoczenie drobnych przepisów i narażenie się na ogromną karę. Zgodnie z RODO użytkownicy Internetu mają prawo w każdym momencie dowiedzieć się, jakie dane na ich temat przechowuje administrator. Mogą je także zmienić, poprawić albo usunąć. Dotyczy to również takich gigantów internetowych jak Facebook.
Co oznacza RODO dla pracowników?
RODO sprawiło, że walka z telemarketami jest jeszcze łatwiejsza. Jeżeli dzwonią do nas tego rodzaju pracownicy, oznacza to, że mają nasz numer w swojej bazie danych. Wystarczy więc zażądać jego usunięcia, a więcej do nas nie zadzwonią. Czasami jednak wiąże się to z tym, że niektóre usługi nie będą już dla nas dostępne. Niekiedy nawet użytkownicy muszą płacić, aby administrator nie zbierał danych na jego temat. Natomiast z punktu widzenia przedsiębiorstwa sprawa prezentuje się nieco bardziej skomplikowanie. Każdy firma, która posiada bazę klientów postrzegana jest jako ich administrator. Aby stosować się do RODO zestawu tych informacji powinien strzec Inspektor Danych Osobowych. Zadanie to można też powierzyć firmie zewnętrznej, która specjalizuje się we wdrażaniu przepisów RODO w przedsiębiorstwach.